Vaccination af katte

Vaccination af katte2020-05-12T10:29:59+01:00

Katte kan vaccineres mod en række sygdomme. Dette sker som oftest med en kombination af flere vacciner, så der kun skal en injektion til. Vi anvender typisk en bred vaccine mod kattesyge (en Parvovirus), katteinfluenza (Herpes- og Calicivirus) og i mange tilfælde leukæmivirus. Disse sygdomme er de typiske, en kat vil have risiko for at få. I risikoområder vaccineres også mod Chlamydia, der bl.a. giver øjeninfektioner hos katte.

Skal katten med på rejse til udlandet, skal den også vaccineres mod hundegalskab (rabies) og have et kæledyrspas (OBS. Der er 21 dages karantænetid fra vaccination til rejse indenfor EU).

Vaccination af katte beskytter både den enkelte kat, men holder også smittepresset nede i hele kattebestanden. I Danmark bør alle katte som minimum vaccineres mod kattesyge og katteinfluenza. Dette gælder også indekatte, da man som ejer let kan slæbe smitten med hjem på eksempelvis skoene.

En vaccine virker ved, at katten danner antistoffer som en reaktion på vaccinen, og derved er katten beskyttet, såfremt den udsættes for smitte. Beskyttelsesgraden afhænger af niveauet af antistoffer. Dermed vil en vaccination ikke nødvendigvis sikre, at din kat ikke bliver syg, hvis den udsættes for smitte. Afhængig af smittepresset og kattens sundhedsstatus, kan den godt blive syg alligevel. Men sygdomsforløbet vil være mildere, end hvis den ikke var vaccineret.

Forud for vaccinationen, foretages et grundigt sundhedstjek af katten. Dette er for at sikre at katten er rask og dermed er i stand til at danne det bedst mulige antistofsvar. Antistofmængden aftager med tiden, og dermed vil der være behov for regelmæssig boostervaccination. Der er forskel mellem vaccinerne, og varigheden af beskyttelse.

Parvovirus og rabies: Gældende i 3 år

Herpes, Calicivirus, Chlamydia og leukæmivirus: Gældende i 1 år

Vi anbefaler årlig revaccination med sundhedsundersøgelse.

Killingen (og den ikke-vaccinerede kat)

Killingen bør have to vaccinationer med 1 måneds interval. De første uger efter fødslen er killingen beskyttet af antistoffer, som den modtager gennem råmælken.

Når killingen er 8-12 uger, gives 1. basisvaccination. 2. basisvaccination gives 1 måned herefter. Den sidste del af basisvaccinationen gives et år efter sidste vaccine.

Når katten er voksen, er det mere individuelt, hvad den skal vaccineres imod. Derfor lægger vi et år efter basisvaccinen, i samråd med dig som ejer, en vaccinationsplan, som dækker lige præcis den enkelte kats behov. Da der er forskel på, hvor lang tid de forskellige vacciner dækker, tilpasser vi løbende den enkelte kats behov for vaccine. Dermed sikrer vi, at katten hele tiden er dækket bedst muligt mod de sygdomme, den risikerer at blive udsat for i sin hverdag.