Julen med hund og kat

Julen er en hyggelig tid, og hvor der ofte er lidt lækkert på bordene, men ikke alle lækkerierne er gode for vores kæledyr.

Chokolade forgiftning:

Theobromin, er det stof i chokoladen der er årsagen til chokoladeforgiftning. Der er meget theobromin i mørk chokolade og usødet kakaopulver, meget lidt i lys chokolade og næsten ingenting i hvid chokolade.

Symptomerne er typisk ophidselse, hyperaktivitet og nervøsitet. Ofte vil der være opkast og diarre. Theobromin virker vanddrivende så hunden vil drikke og tisse mere end normalt. Ved alvorlige forgiftninger kan hunden få ukoordiverede bevægelser og kramper. Theobromin påvirker hjertet så hunden får hurtig og uregelmæssig hjerterytme og vil ofte stønne.

Hvor alvorligt forgiftningen er afhænger naturligvis af mængden hunden har indtaget, men en lille hund på fx 5kg vil få forgiftiningssymptomer efter at have spist kun 25g mørk chokolade. Som tommelfinger regel skal der 10 gange så meget til at den lyse chokolade for at give samme forgiftning.

Chokolade forgiftning er hyppigst hos hund, men theobromin er også giftigt for bla.  katte og heste.Chokoladen skal derfor opbevares utilgængeligt for dyrene, og ikke bruges som godbidder!

Rosiner:

Rosiner og vindruer er også farlige for hunde og katte. Man ved ikke hvilket stof det er der gør det, og der er forskel på de enkelte dyr i hvor følsomme de er, men selv ret små mængder kan medføre nyreskader, som i værste fald kan føre til nyresvigt.

Giftige blomster:

Ofte er det kattene der bliver forgiftet pga. planter og blomster, fordi de leger med juledekorationer og går i vindueskarme. Katte er af natur meget nysgerrige og legesyge. De behøver ikke altid spise dele af planten. Ved nogle af planterne er det, at de tygger i planten og dermed får plantesaften i munden, nok til at give en irritation i munden der giver sjavlen og evt opkast.

Eksempler på giftige ”juleblomster” er: Hyacint (især løget er giftig), Julestjerne, Mistelten, Liljer, Amarylis og Tulipaner (igen især løget).

Rester fra julebordet:

Dyr der ikke normalt får rester fra bordet, kan nemt få dårlig mave af at få rester fra vores julemad. Især den fede sovs, fedtkanter osv kan være problematiske, da et større meget fedt holdigt måltid i værste fald kan medføre en betændelses tilstand i bugspytkirtlen.

Så din hund og kat er bedst tjent med deres normale kost, og så en godbid eller to beregnet til dyr, hvis man synes de også skal mærke det er jul.